HTML

Lapland Fishing

Egy augusztusi horgásztúra története ismét a sarkkör fölé, ezúttal a Finn tundra legészakibb tájaira.

Friss topikok

• Clogfly: Szevasztok! Jó rólatok végre hallani, remélem, lesznek még képek, videók, stb. Hatalmas élmény leh... (2012.08.31. 10:40) Út a tundrán át VI. fejezet.
  • Bp: Ugye?! Éreztem, hogy ismételni kell... (2012.08.29. 21:15) A felszerelésről
  • szabzero: Gratulálok, nagy élmény lehetett !! Persze nem sérült lábbal.. Mindenesetre levontam a tanulságoka... (2012.08.28. 17:19) Útra készen
  • szabzero: sok sikert ! ha minden jól alakul, életreszóló élmény lesz ! (2012.07.07. 23:40) Felszerelés listám

Címkék

Út a tundrán át I. fejezet.

janess 2012.08.28. 14:51

Álomvilágból ismét a valóságban.

Visszatértünk az álomvilágból. Ahol, ameddig a szem ellát a vad természet az úr, ahol nincs gépzaj, utak, csak a mérhetetlen csend és nyugalom. Merengve a tájban, nem lehet mást hallani, csak a hűs szellő susogását és a felettünk elsuhanó sasok rikoltását. Fizikailag megfáradva, de lelkiekben megtisztulva és megerősödve tértünk vissza a küzdelmes valóságba.tovolgy1.jpg

Érkezés, indulás a vadonba.

2012. augusztus 3.-án este a terveknek megfelelően repülővel érkeztünk meg a sarkőr fölé Kittilä település repülőterére Finn Lappföldre. A repülőről leszállva rendben átvehettük csomagjainkat, majd kis reptér lévén távozásunkat követően a repteret bezárták. A hölgy, aki az ajtókat csukta még segítőkészen Taxit hívott számunkra, mivel a belváros innen még 6 km-e volt található. 18 euróért be is repítettek minket és kérésünknek megfelelően egy bevásárlóközpont előtt tettek ki minket. Itt meg tudtuk vásárolni a vacsorához valót. Ugyanakkor itt előzetest kaptunk élelmiszer árakból. Bizony nem olcsó itt az élet. Mint tapasztaltuk az egykilós kenyér fogalma itt nem ismert. 25 és 50 dkg-os kenyerek voltak, zömében magos édes kivitelben. Nekem ízlett, de áruk hagyott bennem némi keserűséget. 2 euro volt a legolcsóbb fél kilós kenyér. A többit pedig nem részletezném, ez gondolom, mindent elárul. A település még nem a tundrán fekszik. A tájat boreális fenyőerdők borítják, aljukat mindig nedves puha tűlevél és mohaszőnyeg fedi. Több itthon is honos növényt találtunk, köztük a csalánt. Mi a város mellett alig néhány száz méterre lévő folyó partján vertünk tábort, ahol egy kilátó és tűzrakó hely volt kiépítve. Itt felvertük sátrainkat, megvacsoráztunk és eltettük magunkat másnapra.

Másnap reggel kipihenten ébredtünk. Málhánkat nyakunkba véve. Beballagtunk a városba, majd feltöltöttük készleteinket élelmiszerből és felszálltunk a Kilpijärviba induló buszjáratra. A buszon csoportos kedvezményt kaptunk és borzasztóan kényelmes körülmények között tettük meg a hátralévő 280 km-t. A buszon rajtunk kívül még 2-3 fő utazott az első 30-40 km-en. A hátralévőn már csak a buszvezető hölgy és mi voltunk. Érdekes volt számunkra, hogy itt a buszjárat nem csak személyszállítást, hanem csomag, levél és a napi sajtó kiszállítását is elvégzi. A buszban hanyatt dőlve szemléltük a gyorsan változó tájat. A kezdetben dimbes-dombos sík területet hegyvidék váltotta fel, a fenyőerdőket pedig nyírfák. Ahogy közelebb értünk Kilpisjärvihoz egyre több lett a mocsaras kőhalmokkal tarkított tundrára jellemző terület, amit eddig csak képeken és filmeken láttunk. A nyírfák is egyre kisebbek lettek és az erdő sem volt már olyan sűrű. A busz hőfokjelzője is egyre hűvösebbet jelzett. Tomi barátunk arcán döbbenet jelei rajzolódtak ki. Látszott, hogy nem erre számított.

A buszról leszállva azonnal horgászengedélyt szerettünk volna váltani az elkövetkezendő időre. A korábbi hírekkel, információkkal ellentétben sem a hotel recepcióján, sem a helyi sport és horgászboltban nem foglalkoztak a témával. A turisztikai központba irányítottak minket. Itt egy kedves fiatal hölgy képes volt arra, hogy munkaidején túl eligazítson minket és kiállítsa számunkra a szükséges iratokat. Állami jegyet kellett váltanunk, ami 25 Euro 50 Cent volt. A Kilpisjärvihoz tartozó elég terjedelmes térségre évvégéig érvényes engedély 50 Euro volt. A Poroeno folyó (Magic River) ami utunk fő célpontja volt csak júli 1-től augusztus 31-ig horgászható. Kiemelt szakasz, a hetijegy 45 Euro.

Kicsit elbeszélgettük az időt így csak 19 órai indulással, engedélyekkel a zsebünkben gyalog nekivágtunk a tundrának. A 3 km-es bemelegítő szakasz 2-2.5 méter magas nyírfaerdőn át vezetett. A jóisten gondoskodott arról, hogy kövezett úton haladhassunk, csak megfeledkezet arról, hogy azt elegyengesse. Itt már ízelítőt is kaptunk a köves sziklás terepből és mocsarakból. Utunk elején követtük a sárga jelzéssel ellátott macskakövesnek nem mondható túra utat, mely nem Óz hoz, hanem Finnország legmagasabb pontjára visz a Halti nevű hegy csúcsára (1328m). A terep egyre nehezebbé vált. Néhány kilométer megtétele után és a nyírfaerdőt, ligeteket a hátunk mögött hagyva egy mocsaras sziklás hegyvidéken találtuk magunkat. A talaj itt éles sziklatömbök diri-darabjaiból áll, melyet vékony tőzeges humuszréteg takar. Ebből a kövek, tömbök részben, vagy egészben kiállnak. Minden lépést meg kell fontolni, minden lépést meg kell tervezni, mert minden lépésben benne van a ficam vagy törés kockázata. Aki nem járt ott, az el nem tudja képzelni. Bár sok képet és videót néztem korábban a terültről, számomra is megdöbbentő volt. Ha osztályozni lehetne a terep nehézségi fokát, akkor első helyen a sima köves terep áll tőzegmohás, áfonyás, füves körítéssel. A következő fokozat az, amikor ugyanezt a terepet térdig érő törpefűz és nyír borít, amibe az ember lába lépten-nyomon beleakad. A harmadik lépcsőben az utóbbi terep vizes süppedős mocsárral, zsombékokkal, amikor már a köveket, hasadékokat sem tisztán látja az ember. A negyedik lépcsőben a harmadik szintű terep nyírfaerdőben, vagy a moréna sánc áll. Az ötös fokozat az, amikor a negyedik szintet esőben, csúszós terepen teszi meg az ember. Mindegyikben bőven volt részünk a túra során.

Állóképességben nem voltunk egyformák. A terep nehézségétől függően szüksége volt a csapatnak arra, hogy fél, vagy egy kilométerenként néhány perces szüneteket tartsunk. Ennek során az elmaradottaknak lehetősége volt a felzárkózásra. Szerencsénkre a nap itt nem nyugodott le, így nappali világosságban 12.3 km megtételét követően 01 óra 15 perckor elértük az elsőnek kitűzött pontot. Gyors táborverés étkezés és alvás következett, mert aznap tovább indultunk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.